Cicle | Històric

Espai 13

Cicle: "Per a tots els públics"

Cicle

Comissariat per: Mònica Regàs, Ferran Barenblit i Frederic Montornès

05/10/2000 - 29/07/2001

Comisariat per Mònica Regàs, Ferran Barenblit i Frederic Montornès

El comissariat conjunt d’aquests tres crítics d’art és, en part, el resultat de la pròpia història de l’Espai 13. Els tres, Mònica Regàs, Ferran Barenblit i Frederic Montornés han configurat, juntament amb d’altres, el que avui entenem per Espai 13. L’Espai 13, nascut com a Espai 10 poc després de la inauguració de la Fundació, s’ha consolidat com una sala que més que un espai físic defineix un concepte: el compromís de programar exposicions d’artistes que proposen nous camins en l’art contemporani.

En aquesta edició commemorativa del 25è aniversari, i amb el comissariat conjunt de tres antics comissaris de l’Espai 13, la Fundació Joan Miró proposa una reflexió sobre el que ha estat l’Espai i sobre les noves vies de cara al futur.

D’entrada, les propostes dels artistes no es veuran restringides a l’espai físic de la sala, sinó que s’estendran per altres punts de l’edifici de la Fundació i per la ciutat. Els artistes seleccionats són: Carles Congost, Nicola Costantino, Santiago Mayo, Erwin Wurm, Joseph Grigely, João Louro, Claude Lévêque i Michel François.

Tots ells són creadors que actualment exposen sovint a centres d’art de tot el món, que es troben en moments interessants de la seva carrera i que presentaran propostes de gran solidesa a l’Espai 13. En alguns casos presenten obra nova, produïda per la Fundació i en altres serà la primera exposició individual a Espanya, amb la qual cosa la Fundació ofereix la possibilitat de posar-los en contacte amb el públic d’aquí. Formalment, les propostes van des de la pintura, la instal·lació, l’escultura o el vídeo, a l’obra més conceptual.

Exposicions del cicle

Psico-jardí

Nicola Costantino

Sofisticació. 01/12/2000 - 14/01/2001

Nicola Costantino (Rosario, Argentina, 1964) es va llicenciar en Arts Visuals a la Facultat de Humanitats i Arts de Rosario, en l’especialitat d’escultura. Actualment viu i treballa a Buenos Aires. A més d’haver participat en diferents exposicions individuals a diferents museus i galeries d’Argentina i d’haver participat a la última Biennal de Sao Paulo al Brasil (1998), Nicola Costantino és una artista coneguda ja per al públic espanyol per haver estat present en les últimes edicions d’ARCO amb la Galería Ruth Benzacar de Buenos Aires, i per l’exposició col·lectiva "Con los cinco sentidos" a la Casa d’America de Madrid. Actualment està exposant a la galeria Deitch Projects de Nova York.

Les seves obres qualificades de revulsives mostren el seu interès pels contraris i la seva voluntat de provocació. El natural i artificial, la vida i la mort, la realitat i la ficció, el públic i el privat, són els temes principals dels seus objectes en què les parts més íntimes del cos, o el gust per ensenyar la decadència o degradació del cos humà o de la pell, mostren la visió que l’artista té de la societat actual, una societat ofegada en la voracitat del consum.

En el projecte per a l’Espai 13 Nicola Costantino presenta un llarg fris en baix relleu fet de resina, on es poden veure cossos de fetus de diferents animals. Les escultures de resina pesades i compactes que són calcs exactes de les orelles, cues, morros o potes de porc, també mostren amb realisme la crueltat i la violència exercida envers als animals més dèbils i de forma més metafòrica, l’antropofagia consumista de la societat actual. Són obres estèticament poc complaents, que es presenten a Espanya per primera vegada.